Campagne ‘Is dit liefde’

Op maandag 2 juni 2025 is de campagne ‘Is dit liefde’ van start gegaan. Dit is een campagne waarbij het gaat over signalen van intieme terreur.

De campagne
De campagne Is dit liefde? helpt meisjes en vrouwen om signalen van ongezonde of gewelddadige relaties te herkennen en bespreekbaar te maken. De campagne richt zich op bewustwording rondom relatiegeweld, intieme terreur en femicide – thema’s die vaak onzichtbaar blijven, maar grote impact hebben op de levens van meisjes en vrouwen.
Wil je als gemeente of organisatie bijdragen aan bewustwording en preventie in jouw regio? Op deze pagina www.isditliefde.nl/toolkit vind je communicatiemiddelen, video’s en posters die je direct kunt inzetten. Zo kun je de campagne eenvoudig onder de aandacht brengen in jouw gemeente of netwerk.

Waarom deze campagne?
Vrouwen die slachtoffer worden van femicide, zaten vaak in een relatie waarin sprake was van intieme terreur. Door de vele waarschuwingssignalen is femicide een van de meest voorspelbare vormen van moord. Preventie begint daarom bij het signaleren en aanpakken van intieme terreur. Deze campagne richt zich op vrouwen en meisjes die aan het begin staan van een ongezonde relatie, gekenmerkt door controle en dwang. In dit stadium zijn zij vaak nog bereid te luisteren naar hun twijfel en is er ruimte om hen los te weken.

Voor deze campagne is advies en input gevraagd van ervaringsdeskundigen. Zij gaven een belangrijk inzicht dat de basis voor deze campagne is: vrouwen en meisjes in een beginnende relatie van beginnende terreur hebben altijd een onderbuikgevoel dat er iets niet klopt.

Wat kun je doen als gemeente of organisatie?
Met de toolkit kun je de campagne eenvoudig onder de aandacht brengen in jouw regio. Denk aan:

Werk samen met partners in de regio
Omdat de campagne over relaties gaat, is een partnerorganisatie in de regio een logischer en geloofwaardiger afzender dan een gemeente. Zoek de samenwerking op met organisaties die zich inzetten tegen huiselijk geweld en voor veilige relaties – zoals Veilig Thuis, de vrouwenopvang, jongeren werk of lokale hulporganisaties. Door de krachten te bundelen versterk je het bereik en de impact van de campagne. Denk aan gezamenlijke voorlichting, themabijeenkomsten of het verspreiden van campagnemateriaal via elkaars netwerken.

Campagne online delen
* Verspreid de video’s via je eigen kanalen
* link naar de website www.isditliefde.nl vanuit je organisatiepagina

Verspreid gericht materiaal op strategische plekken
* Hang posters op bij sportscholen, buurthuizen, sportclubs en bibliotheken
* Hang posters of leg flyers neer op locaties waar vrouwen even alleen zijn zoals vrouwentoiletten in horecagelegenheden, bibliotheken of huisartsenpraktijken. Zo bereik je ook
mensen die mogelijk worden gecontroleerd door hun partner en geen toegang hebben
tot digitale informatie. Zet herkenbare signalen centraal en verwijs duidelijk naar waar
hulp beschikbaar is.

Aansluiten bij lokale activiteiten
* Koppel de campagne aan lokale themaweken, zoals Orange the World
* Organiseer een bijeenkomst, voorlichtingsavond of dialoogtafel over gezonde relatie

Samenwerken met professionals
* Informeer scholen, jongerenwerkers en wijkteams over de campagne
* Gebruik de middelen om het gesprek te openen over wat een gezonde relatie is – en wat niet

Toolkit beschikbaar
Alle materialen zijn gratis beschikbaar via veiligthuis.nl/isditliefde/toolkit
Meer weten of sparren over mogelijkheden in jouw gemeente? Neem gerust contact met ons op via communicatie@lnvt.nl